Energieleverancier of netbeheerder: wie heb je wanneer nodig?
Of je nu een slimme meter wilt aanvragen voor je bedrijf of vragen hebt over je verbruik: soms weet je niet zeker waar je nou moet zijn. Welke zaken regelt de netbeheerder eigenlijk? En wanneer ben je bij Eneco aan het juiste adres? Onze energie-expert Laura Naaijkens staat ondernemers dagelijks te woord. Met veel plezier beantwoordt Laura de meest gestelde vragen voor je. Snap je er af en toe ook geen meter van? Lees dan gauw verder.
Wat is het verschil tussen een energieleverancier en netbeheerder?
'Eneco levert je stroom, gas of warmte. Zo gebruik jij zonder zorgen de computer, koffiemachine of verwarming. De netbeheerder vervoert deze energie. Alle energienetten worden door de netbeheerder aangelegd. Jouw energiemeter is daarom ook eigendom van de netbeheerder. Als er iets is met de meter, neem je contact op met de netbeheerder. Geen idee wie je netbeheerder is? Vul hier je gegevens in en je ziet het meteen. Vragen over je verbruik? Dan staan wij voor je klaar.'
Wanneer komen jullie mijn meterstanden opnemen?
'Vaak zijn ondernemers met een conventionele meter in de veronderstelling dat er elke drie jaar iemand langskomt om de standen te noteren. Dat gebeurt niet meer. Deze rol van de netbeheerder is komen te vervallen. Je geeft nu zelf de meterstanden door. Met een slimme meter gebeurt dit automatisch, met een conventionele meter vul je de standen online in. Bij Eneco berekenen we vervolgens je verbruik. Ook betalen we namens jou de netbeheerder.'
Waarom gaat niet alles via Eneco, ik betaal toch alleen jullie?
'Ik begrijp dat het verwarrend is dat je soms bij de netbeheerder moet zijn, en dan weer bij Eneco. Gelukkig heb je over het algemeen niet al te vaak contact met de netbeheerder. Alleen als je vermoedt dat de meter kapot is, of een meter wilt aanpassen of aanvragen. Voor alle vragen over je verbruik, staan wij voor je klaar. We maken het je graag zo makkelijk mogelijk en begrijpen dat je tijd kostbaar is. Je ontvangt een nota voor alle betrokken instanties. Wij dragen dan de kosten af aan deze instanties.'
Ik wil een slimme meter aanvragen. Hoe regel ik dat?
'De netbeheerder regelt de installatie van de slimme meter. Op de website van elke netbeheerder vind je wel een kopje ‘slimme meter’. Wanneer je daar je huisnummer en postcode invult, zie je meteen of jouw postcode al aan de beurt is geweest. Zo niet, dan ontvang je vanzelf bericht als het zover is. Als je de plaatsing van slimme meters in jouw buurt hebt gemist, is het vaak mogelijk alsnog een slimme meter aan te vragen. Informeer dan wel even wat de kosten zijn.'
Mijn slimme meter staat in storing. Wat nu?
'Als je meter in storing staat, kan Eneco je meterstanden niet uitlezen. Het is dan bijvoorbeeld niet mogelijk om je Maandelijks Energierapport in te zien. Ook kan het zijn dat we de meterstanden niet kunnen uitlezen voor de jaarnota. In dat geval maken we een schatting op basis van het historisch verbruik. Als de storing voorbij is, geef je alsnog de precieze standen door en corrigeren we de nota. Toch komt de schatting vaak wel overeen met het werkelijke verbruik. Neem bij een langdurige storing altijd contact op met de netbeheerder. Deze is verantwoordelijk voor jouw slimme meter en kan je meteen laten weten of de storing komt door werkzaamheden in de buurt. Afhankelijk van de oorzaak, verhelpt de netbeheerder de storing op afstand of bij je thuis.'
Wat als ik meer wil verbruiken dan mogelijk?
'Als je een pand huurt of koopt om een restaurant te vestigen, kan het zomaar zijn dat er extra gasfornuizen moeten komen. Elke locatie trekt een bepaald vermogen. Wanneer je op de locatie meer wilt verbruiken, moet je een verzwaring aanvragen. De netbeheerder regelt zo’n verzwaring. De website mijnaansluiting.nl is een ideaal startpunt. Je kunt er eenvoudig een aanvraag sturen naar de netbeheerder in jouw buurt. Zorg er wel voor dat je termijnbedrag aansluit bij je verbruik. Als je net de jaarnota hebt ontvangen, is er voor de komende periode geen rekening gehouden met een verzwaring.'
Ik verwacht een periode waarin ik meer/minder verbruik
'Goed om te weten: het huidige termijnbedrag is gebaseerd op je verbruik in het verleden. Niet alleen het afgelopen jaar: we nemen het gemiddelde van een langere periode. Ook kijken we naar het weer. Meestal geeft dit een goed beeld. Al heb je zelf het beste beeld van wat je bedrijf nodig heeft. Stel dus gerust je termijnbedrag bij in Mijn Eneco of de Eneco app. Wanneer je maar wilt.'
We zijn er voor je
Onze energie-experts staan voor je klaar en helpen je graag verder. Of het nu vragen zijn over je jaarnota of andere energiezaken. En via de Eneco app en Mijn Eneco heb je altijd inzicht in je energieverbruik en pas je zelf eenvoudig je energiezaken aan. Heb je nog geen account? Maak er dan snel één aan en ontdek de voordelen.