Energietransitie voor iedereen mogelijk maken
Energiearmoede
Door de stijgende energieprijzen heeft inmiddels ruim een half miljoen huishoudens in Nederland te maken met energiearmoede. Er is sprake van energiearmoede als meer dan 8% procent van het inkomen aan energie wordt besteed.Concrete stappen
Het sociaal incassobeleid van Eneco is gericht op preventie en voorlichting. Enkele voorbeelden van concrete stappen die we hebben gezet:
-
Warm Incasseren: Als eerste landelijk opererend commercieel bedrijf in Nederland heeft Eneco het maatschappelijk keurmerk Warm Incasseren behaald. Keurmerkhouders nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid zetten zich ervoor in de schuldenlast van hun werknemers en klanten te verminderen.
-
Bespaartips: Via de website en app voorzien we klanten van tips om de energierekening zo laag mogelijk te houden.
-
Video voor laaggeletterde klanten: de gepersonaliseerde interactieve video biedt de mogelijkheid om te betalen, betalingsregelingen in te stellen of hulp te krijgen bij schuldenproblematiek.
-
Geldfit: Eneco stelt via Geldfit huishoudens in staat een stap te zetten in de aanpak van schuldenproblemen. Bijvoorbeeld met online tips, een energiecoach of iemand die meekijkt in de financiële opties die er wellicht zijn voor bijvoorbeeld de energietoeslag. Via Geldfit.nl brengt Eneco klanten met schuldenproblemen ook in contact met de lokale overheid voor ondersteuning bij het structureel aanpakken van hun schulden.
-
Energieregelaar: via dit selfserviceportaal wordt het voor bewindvoerders (schuldhulpverleners) makkelijker om voor hun cliënten zaken te regelen met Eneco en onze merken.
-
Samenwerking met lokale overheden: door intensief samen te werken met lokale overheden proberen we gezamenlijk energiearmoede en schuldenproblemen aan te pakken.