Steeds meer schepen gaan aan de stekker: via walstroom krijgen ze groene stroom
Een deel van de schepen van DFDS die aanmeren bij een van de ligplaatsen in Vlaardingen krijgen vanaf eind 2023 groene stroom via een walstroominstallatie. De schepen gebruiken dan niet langer hun dieselmotoren wanneer ze aan de kade liggen. “Walstroom kan de komende jaren veel bijdragen aan CO₂-reductie en een beter leefklimaat.”Wanneer een schip stil ligt in de haven, heeft het nog steeds stroom nodig. Zodat de bemanning op het schip kan blijven werken. “Maar ook om de vracht, bijvoorbeeld sinaasappels, die in de containers is opgeslagen, koel te houden”, legt Floor Schipper uit (bovenstaande foto, links in beeld). Schipper is vanuit Havenbedrijf Rotterdam verantwoordelijk voor het team dat zich bezighoudt met het opschalen en versnellen van walstroom in de Rotterdamse haven. Voor de levering van walstroom werkt Havenbedrijf Rotterdam nauw samen met energiebedrijf Eneco.
CO₂-reductie dankzij walstroom
Nu wordt die stroom door de schepen van DFDS zelf opgewekt met dieselmotoren. Die motoren zijn belastend voor het milieu en de omgeving: ze stoten broeikasgassen, stikstof en fijnstof uit en kunnen geluidsoverlast veroorzaken. Dat is verleden tijd als de schepen groene stroom uit zon en wind gebruiken via een walstroominstallatie wanneer ze aan de kade liggen.Walstroom, simpel gezegd ‘stroom uit een stopcontact aan de kade’, is een belangrijk onderdeel van de energietransitie in havens. “Schepen kunnen hun motoren uitschakelen wanneer ze op walstroom aansluiten, waardoor vrijwel alle uitstoot wordt voorkomen”, aldus Schipper.
Wanneer de vrachtferry’s van DFDS, het grootste scheepvaartbedrijf van Noord-Europa voor korte afstanden, straks aan de walstroom-stekker liggen, levert dit per jaar een CO₂-reductie op van zo’n 2.100 ton per schip. Dit is vergelijkbaar met de gemiddelde jaarlijkse uitstoot van meer dan 11.000 huishoudens (bron: Milieu Centraal).
Walstroom stimuleren
Havenbedrijf Rotterdam en Eneco hebben ambitieuze klimaatdoelen en willen het gebruik van walstroom stimuleren. Daarom hebben ze in 2019 het dochterbedrijf Rotterdam Shore Power opgericht. Begin 2022 werd vanuit deze samenwerking in de haven van Rotterdam de grootste walstroominstallatie van Europa voor de kraanschepen van Heerema in gebruik genomen. Momenteel wordt er gewerkt aan een installatie voor werkschepen van Boskalis in de Waalhaven.De ligplaats van DFDS in Vlaardingen is vanuit Rotterdam Shore Power de derde ligplaats in de haven die straks walstroom aanbiedt. Allereerst krijgen de ligplaatsen voor de Jinling roll-on-roll-off vrachtferry’s een walstroominstallatie. De andere twee ligplaatsen van DFDS in Vlaardingen volgen later.
Tweeduizend meter aan kabels
Er komt veel kijken bij een walstroominstallatie. “Een grote vrachtferry leg je niet zomaar aan de stekker”, verklaart Johanna von der Decken, senior category manager bij DFDS (onderstaande foto). “De schepen moeten ook walstroom ready zijn. Voor het gebruik van externe stroom zijn daarom grote aanpassingen nodig op het schip en in de haven”, aldus Von der Decken.Johanna von der Decken, DFDS
“Deze aanpassingen zijn een uitdaging. Er is alleen al tweeduizend meter aan kabels nodig voor de schepen." zegt Von der Decken. Toch is DFDS blij met de investering in het walstroomproject, omdat het bijdraagt aan het waarmaken van hun ambitie om in 2050 klimaatneutraal te zijn. “We zien het als een kans om bij te dragen aan de groene transitie van zeetransport”, legt Von der Decken uit.
Voordat de walstroominstallatie in gebruik kan worden genomen, moet er nog een hoop werk worden verzet. “Het afstemmen van een walstroominstallatie is maatwerk. Denk alleen al aan de afstemming tussen vraag en aanbod van stroom. Een nauwe samenwerking is hierbij essentieel’’, vertelt Jiska Schimmelpennink, projectleider hernieuwbare energieoplossingen bij Eneco (foto bovenaan, rechts in beeld). “De walstroomcapaciteit moet precies worden afgestemd op de energiebehoefte van de vrachtferry's van DFDS. De uitvoering van alle werkzaamheden realiseren we terwijl het werk in de haven gewoon doorgaat. Het is dus werken met de winkel open.”
Voordat de walstroominstallatie in gebruik kan worden genomen, moet er nog een hoop werk worden verzet. “Het afstemmen van een walstroominstallatie is maatwerk. Denk alleen al aan de afstemming tussen vraag en aanbod van stroom. Een nauwe samenwerking is hierbij essentieel’’, vertelt Jiska Schimmelpennink, projectleider hernieuwbare energieoplossingen bij Eneco (foto bovenaan, rechts in beeld). “De walstroomcapaciteit moet precies worden afgestemd op de energiebehoefte van de vrachtferry's van DFDS. De uitvoering van alle werkzaamheden realiseren we terwijl het werk in de haven gewoon doorgaat. Het is dus werken met de winkel open.”
Belangrijke rol scheepvaart voor klimaatdoelen
Verduurzaming van de scheepvaart is hard nodig want ruim 80 procent van de goederen die wereldwijd worden vervoerd gaan over zee (bron: Unctad). Walstroom speelt dan ook een belangrijke rol in het behalen van de Europese klimaatdoelen. Het Europees Parlement verplicht grote containerschepen en passagiers zeeschepen (cruiseschepen en ferries) in 2030 gebruik te maken van walstroom.“Met de oprichting van Rotterdam Shore Power, drie jaar geleden, liepen Havenbedrijf Rotterdam en Eneco dus vooruit op de wetgeving. Dat laat zien dat we ambitieuze doelstellingen hebben”, vertellen Schipper en Schimmelpennink trots. “En het grote voordeel van walstroom is dat het de komende jaren direct al veel kan bijdragen aan CO₂-reductie en een beter leefklimaat.
Dit artikel is tot stand gekomen door de commerciële redactie van NU.nl.
One Planet Plan
Met de aanleg van de walstroominstallatie is Eneco een grote stap dichter bij de realisatie van het zogeheten One Planet Plan. Hierin is onder meer vastgelegd dat het energiebedrijf in 2035 klimaatneutraal wil zijn in de eigen activiteiten én in de energie die het levert aan klanten. De weg daarnaar toe loopt via klanten helpen verduurzamen, meer duurzame energie opwekken en het balanceren en optimaliseren van het energiesysteem.