Correctienota
Soms gebruiken we oude gegevens bij het maken van de factuur omdat wijzigingen niet op tijd binnen waren. Met een correctienota annuleren we de verkeerde afrekening en maken we een nieuwe berekening met de juiste verbruiksgegevens. Sommige kosten maak je maar één keer en zijn geen onderdeel van het maandelijkse termijnbedrag. Daar krijg je een eenmalige kostennota van. Ook daarover lees je op deze pagina meer.Correctienota aanvragen voor je bedrijf?
Je regelt het via onze Klantenservice. Houd je meterstanden vast bij de hand.Waarom je bedrijf een correctienota krijgt
Je hebt de nota zelf aangevraagd. Misschien klopte er iets niet in een eerdere factuur, bijvoorbeeld de meterstanden.óf
De netbeheerder heeft de gegevens later nog aangepast. Wij stellen dan een correctienota op.
Een correctienota aanvragen
Je kunt voor alle producten die je afneemt (warmte, gas en stroom) een correctienota aanvragen. Bijvoorbeeld als:
Maar ook bij:
Een correctienota aanvragen als je een andere leverancier hebt
Dat is niet handig. Als je een andere leverancier hebt, heb je van ons al een eindnota ontvangen. Wat door ons te veel in rekening is gebracht, brengt je nieuwe leverancier niet in rekening. En andersom. Een correctie van het verbruik betekent alleen een verschuiving van de kosten.
Correctienota betalen
Een correctienota vervangt een eerdere afrekening. Daarom moet je bij de betaling van een correctienota ook rekening houden met je originele factuur. Er zijn twee mogelijkheden:
- Heb je de originele factuur al betaald of is het tegoed al teruggestort? Dan betaal of ontvang je het verschil tussen je originele factuur en de nieuwe, gecorrigeerde factuur. Heb je op basis van de originele factuur bijvoorbeeld € 150 betaald en stond in de correctienota dat je juist € 20 terug moest krijgen, dan krijg je € 150 + 20 = 170 terug.
- Heb je de originele factuur nog niet betaald en ook geen terugstorting ontvangen? Dan betaal je het bedrag dat op de correctienota staat.
Als je geld van ons terugkrijgt, storten we het binnen twee weken op je rekening. Als er nog een bedrag openstaat, verrekenen we dat eerst. Wat er dan nog overblijft, krijg je terug. Soms ontvang je een aanvullende nota in plaats van een correctienota. Dat is een aanvulling op de originele nota. Je betaalt ze allebei.
Eenmalige kostennota
Soms betaal je kosten die maar één keer voorkomen. Deze kosten horen niet op een termijnnota en daarom brengen we ze apart in rekening op een eenmalige kostennota. Een opsomming van de eenmalige kostennota’s die je van ons kunt krijgen:
Eenmalige nota van € 0
Heb je een nota van € 0 gekregen? Dat kan kloppen! We zijn namelijk bij wet verplicht je voor elke ‘aankoop’ een nota te sturen. Dat kan bijvoorbeeld een gratis Toon bij je energiecontract zijn. Of je aankoopbewijs voor een gratis Stukje Zon. Je kunt de nota zien als een aankoopbewijs. Jij hoeft in ieder geval niets te betalen.
Eenmalige nota waarbij je geld terug krijgt
Soms krijg je eenmalig geld terug, los van de verrekening van je jaarnota of een fout in een nota. Je ontvangt dan een compensatie.
Eenmalige nota waarbij je moet betalen
In de volgende gevallen sturen we je een losse, eenmalige factuur voor specifieke kosten:
- kosten die bij Toon horen (aankoop en/of installatie en uitbreiding op zon)
- kosten bezoek monteur Eneco Installatiebedrijven (EIB)