Artikel
Zo pakt Wijnkoperij Platenburg door op duurzaamheid
Veel ondernemers zijn al op de duurzaamheidstrein gesprongen. Zo ook Julien van Wijnkoperij Platenburg: een vierde generatie familiebedrijf aan de Rotterdamse Goudsesingel. Hij vertelt waarom de duurzame route volgens hem toch de enige is. Dat hij naast een goede Bordeaux warm wordt van zijn eigen zonnepanelenplan en als een kind uitkijkt naar de full electric Volkswagen ID. Buzz.Zorg voor een volgende generatie
Ik heb het bedrijf langzaam overgenomen van mijn ouders. Alles wat de wijnkoperij betekent, loopt door verleden, heden en toekomst. Bij een familiebedrijf gaat het werk om meer dan geld verdienen. Je voelt altijd de zorg voor een volgende generatie. Maar ook met gezond verstand voel je de noodzaak om serieus duurzame stappen te zetten. We begonnen daarom jaren terug al met kleine dingen die we konden doen. Het idee van mogelijk doorgeven van de wijnkoperij naar de vijfde generatie is natuurlijk ook heel mooi. En mooier nog zou het zijn als we tegen die tijd kunnen zeggen dat we echt verschil hebben gemaakt voor die aarde waar we veel aan te danken hebben. Als mens en als bedrijf.Klimaatsignalen uit Europa
'Uit Spanje, Frankrijk en Italië horen we rechtstreeks wat er misgaat: extreme vrieskou, extreme regenval, schommelend klimaat en de daardoor mislukte oogsten. De invloed ervan op de wijnproductie merken we simpelweg in de levering. We voeren daar echt gesprekken over met wijnboeren. Sommigen van hen plannen al te verhuizen naar meer noordelijke streken. Omdat de warmtegrens zichtbaar opschuift. Dat is natuurlijk geen oplossing, maar wel een klimaatsignaal dat je meeneemt in je bedrijfsvoering. Dan komt opwarming wel erg dicht bij je business en ga je vanzelf meedenken.'Herbruikbare tassen
‘We nemen al stadswarmte van Eneco af, en stroom van Hollandse bodem. Daar hoef ik niet over na te denken. Ik ben van mening: als je er financieel wat aan kunt doen, dan moet je het ‘nu’ doen. Dat kan in stapjes. Omdat we in wijn maken en verkopen en niet in plastic soep, switchten we twee jaar terug van plastic tasjes naar herbruikbare tote bags. Die € 1,50 was even wennen. Maar zo’n tas ziet er tof uit en als je de reden uitlegt, kopen de klanten er graag één. En ze nemen ‘m de volgende keer zelfs mee! Plus: we zien onze eigen tasjes hier achter op de markt terug. Duurzaam en communicatief. Mooi toch?’Duurzaam vervoer
‘Al snel moest ook de bezorging anders, vonden we. In eerste instantie was het een te grote stap om het wagenpark te vervangen voor regiobezorging. Ik dacht; dan beginnen we toch wat dichterbij? Nemen we een elektrische bezorgbakfiets! In het begin was het personeel sceptisch: nu is het vechten om dat ding, haha. En van de ene stap komt vanzelf de volgende. Inmiddels voelde ik: die bestaande bestelwagens kunnen op den duur niet meer: ik moet nu kiezen. Want met de bakfiets naar Den Haag of Zeeland, dat wordt een beetje lastig.’‘De Volkswagen ID. Buzz kwam op mijn pad tijdens mijn zoektocht naar een elektrische auto. Dat is geen bestaande bedrijfsbus waar gewoon even een elektromotor in is gedaan. Maar een bus van de toekomst. Helemaal opnieuw bedacht vanuit circulariteit: gewicht en stroomlijning zijn op de elektrische aandrijving ontworpen. Geen leer of andere dierlijke materialen voor de stoelen, maar bekleding en interieur van gerecyclede petflessen. Een fikse investering, maar hij is het waard. Ik zie ‘m als onderdeel van mijn grote wens: een zelfvoorzienend bedrijf. Ik kan ‘m straks thuis inpluggen en dan laadt hij op vanuit mijn zonnepanelen.’
Authentiek en duurzaam
'Inmiddels zie ik elke stap voor innovatie en uitbreiding van het bedrijf als duurzame check: ik wil iets, maar hoe kan dat dan energie-neutraler? We hebben plannen voor een wijnproeflokaal. En nu merk ik dat ik elke beslissing neem met duurzaamheid in het achterhoofd. De architect heeft de opdracht meegekregen alleen maar materialen te upcyclen: dus we gebruiken voor het lokaal alleen bestaande materialen die we gaan hergebruiken. Authentiek en duurzaam! En het budget geef ik uit aan zonnepanelen op weg naar zelfvoorzienendheid.'Tips van Julien
Julien geeft aan dat er zeker al goede instanties zijn voor advies en hulp:
- Eneco denkt natuurlijk met je mee over energieproducten.
- Wil je niet alles zelf betalen voor ambitieuze duurzame plannen? Bekijk dan eens de website van RVO Nederland. Daar zocht ik op hoe ik voor de Buzz gedeeltelijk subsidie kon krijgen.
- En Rotterdam zelf begeleidt individuele ondernemers ook goed: kijk bijvoorbeeld eens op MKB Rotterdam
En de belangrijkste tip: als je denkt dat het kan, doe het dan! Niet morgen maar nu. Van het eerste kleine stapje komt een grotere. Net als bij ondernemen zelf...