Duurzame energieles: kinderen weten vaak meer van groene energie dan hun ouders
Interview met Ewald Gobind, Custom Engineer bij Eneco én gastleraar duurzame energie 16 augustus 2023 door Redactie EnecoEwald Gobind (44) weet alles over duurzame energie. “Nou, álles is misschien een beetje overdreven”, zegt de vriendelijke Ewald met een grote glimlach. “Maar, ik heb in de 20 jaar dat ik bij Eneco werk wel veel geleerd.” Ewald is ooit bij Eneco begonnen als allround service en onderhoudsmonteur. En is nu een belangrijke schakel als custom engineer. Hij ontwerpt met zijn team de energievoorziening, soms van hele woonwijken. Maar, het gesprek gaat vandaag over zijn passie: het geven van gastlessen duurzaamheid aan kinderen op basisscholen. Die lessen zijn een onderdeel van Zowiezon, waarover we graag meer horen van Ewald.
We spreken Ewald na een les op een school in Middelburg. En dat was een bijzondere les. Ewald: “We vierden vandaag een mijlpaal. De vijftigste school die zonnepanelen heeft met behulp van Zowiezon. Dat is een initiatief van Eneco, samen met Stichting Schooldakrevolutie (SDR). SDR helpt schoolbesturen bij de beslissing over zonnepanelen op schooldaken. En Eneco biedt gratis begeleiding en een onderwijspakket. Waaronder dus de gastlessen over duurzame energie.”
En jij bent de meester van de duurzame energie?
Ewald lachend: “Zo kun je het noemen, maar het zijn ook de leerkrachten van de school zelf die de les verzorgen. De school krijgt het Zowiezon-pakket met tools voor onderwijs en communicatie. Om de omgeving van de school mee te nemen in de verduurzaming. En dan geef ik met veel plezier een gastles, waarin ik de groepen vijf tot en met acht alles vertel over groene energie, duurzaamheid en besparen.”Wat is je drijfveer om les te geven Ewald?
“Heb je het plezier van die kinderen gezien vandaag? Echt te gek! Dat is op iedere school die meedoet met Zowiezon. Voor mij is het een feest om aan zulke kinderen energie-lessen te geven. Zij zijn de nieuwe generatie die straks onze planeet leefbaarder gaat maken. Hen spelenderwijs alles over duurzaamheid leren en de betrokkenheid die deze kinderen tonen, dat is iedere keer weer inspirerend.”
Ewald is op stoom en gaat vol enthousiasme verder: “Het begint vaak al bij mijn eerste vraag. Of iemand weet waar groene stroom vandaan komt? Koeienstront!, riep vorige week een meisje, tot grote hilariteit van de klas. En dit klopte. Ik kon de klas uitleggen dat je biogas kunt halen uit mest. Dan zitten de meeste kinderen op het puntje van hun stoel. Ze weten vaak meer over het belang van groene energie dan hun ouders.”
Heb je wel eens klassen waar het onderwerp duurzaamheid minder speelt?
Ewald moet even nadenken, dan: “Ja, het komt een enkele keer voor dat een paar leerlingen het belang van energie besparen niet zien. Als ik uitleg dat dit geld oplevert, waarmee je bijvoorbeeld een game kunnen kopen, dan heb ik ze. Gewoon door korter douchen, het uitschakelen van onnodige verlichting en het gebruik van energiezuinige apparaten. Vaak krijg ik dan te horen dat ze thuis meteen alle lichten uit gaan doen!”