Welke Eneco-nota krijg je wanneer?
21 januari 2025 door Redactie Eneco1. De jaarnota: jouw jaarlijkse afrekening
De jaarnota is de afrekening van je energieverbruik over de afgelopen 12 maanden, en de termijnbedragen die we in rekening hebben gebracht. Je ziet in één oogopslag of je moet bijbetalen of geld terugkrijgt.
Wat vind je op de jaarnota?
- Je totale energieverbruik en de kosten daarvan.
- De termijnbedragen die we in rekening hebben gebracht.
- Je nieuwe termijnbedrag en hoe dit is opgebouwd.
- Een vergelijking met je verbruik van vorige jaren.
- Een overzicht van de herkomst van je stroom en/of warmte.
Hoe werkt het?
We maken de jaarnota op met behulp van je meterstanden. Heb je een slimme meter? Dan lezen we je ze automatisch uit. Geen slimme meter? Dan vragen we je drie weken voor de jaarnota om je meterstanden door te geven.
Voorbeeld: Stel, je hebt in totaal €1.200 aan termijnbedragen betaald, maar je verbruik kostte uiteindelijk €1.000. Je krijgt dan €200 terug. Was je verbruik juist hoger, bijvoorbeeld €1.300? Dan betaal je €100 bij.
2. De eindnota: als je contract (deels) stopt
Stopt je contract? Dan ontvang je een eindnota. Hiermee maken we alles netjes met je in orde.
Wanneer krijg je een eindnota?
- Bij een verhuizing.
- Als je overstapt naar een andere energieleverancier.
- Bij het stopzetten van een Eneco-product, zoals Toon of een huurapparaat.
Wat staat erop?
De eindnota laat zien hoeveel energie je hebt verbruikt tot de dag waarop je contract stopt. We verrekenen dit met de termijnbedragen die je al hebt betaald. Zo weet je meteen of je nog iets moet betalen of juist geld terugkrijgt.
Let op: Je ontvangt de eindnota binnen 6 weken na het einde van je contract.
3. De termijnnota: je maandelijkse factuur
Op de termijnnota staat jouw vaste maandelijkse betaling. Dit bedrag noemen we het termijnbedrag.
Wat vind je op de termijnnota?
- Het bedrag dat je elke maand betaalt.
- De afschrijfdatum óf de deadline als je het zelf overmaakt.
Waar vind je deze nota?
Je termijnnota staat altijd in de Eneco app of Mijn Eneco. Betaal je via automatische incasso? Dan ontvang je de termijnnota niet per e-mail, maar kun je deze wel online bekijken.
Tip: Wil je de betaaldatum aanpassen? Stap over op automatische incasso en kies zelf een betaalmoment.
4. De correctienota: als er iets niet klopt
Soms gaat er iets fout bij het opstellen van een nota. Bijvoorbeeld door een verkeerde meterstand. Geen paniek! Dat lossen we op met een correctienota.
Wanneer krijg je een correctienota?
- Als er een verkeerde meterstand is gebruikt.
- Bij een onjuiste verwerking van een meterwissel.
- Bij fouten in contractinformatie, zoals startdatum of tarieven.
- Bij andere fouten die we moeten herstellen in je contract of nota.
Soms gebruiken we in plaats van een correctienota een aanvullende nota om een fout te herstellen. Denk je dat er iets niet klopt? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
5. De tussentijdse nota: als je extra inzicht nodig hebt
Wil je vóór de jaarnota al een overzicht van je verbruik? Bijvoorbeeld als je nieuwe huurders krijgt of omdat jij en je partner uit elkaar gaan? Dan kun je een tussentijdse nota aanvragen.
Wat staat erop?
- Je verbruik tot de door jou opgegeven datum.
- Een verrekening met wat je al hebt betaald.
Let op: Vraag je een tussentijdse nota aan binnen 80 dagen voor de jaarnota? Dan ontvang je dat jaar geen jaarnota meer. De volgende jaarnota komt dan een jaar later.
6. De eenmalige kostennota: losse kosten netjes geregeld
Sommige kosten passen niet op een andere nota. Voor dit soort gevallen krijg je een eenmalige kostennota.
Wat voor kosten staan erop?
- Aankoop en installatie van Toon.
- Een welkomstbonus of loyaliteitskorting (als je geld terugkrijgt).
- Incassokosten of aanmaningskosten.
Soms is de eenmalige kostennota €0. Dit komt bijvoorbeeld voor bij een gratis product zoals een Stukje Zon. Zie het als een bonnetje – handig om te bewaren!