Industrie
Schouten gaat voor duurzaam met groene stroom
19 augustus 2021 door Redactie EnecoFamiliebedrijf Schouten uit Giessen is specialist in plantaardige producten. Met activiteiten in meer dan 55 landen en klanten als Subway, Jumbo en Ikea is Schouten een belangrijke speler in de markt voor vlees- en visvervangers. Een duurzaam product, dat ook nog eens duurzaam geproduceerd en verpakt wordt. En de stroom van Schouten? Die is Groen Geregeld met HollandseWind van Eneco.
Van veevoer naar plantaardig
Perry van der Steen, Operations Director bij Schouten: 'In 1893 begonnen we als een bakkerij die ook veevoer verkocht. Later legde ons bedrijf zich helemaal toe op de handel in veevoer. Tot 1990. In dat jaar gooide Henk Schouten het roer om door volledig in te zetten op plantaardig eten. Dat deed hij omdat het veel efficiënter en duurzamer is om plantaardige grondstoffen direct om te zetten in voeding voor mensen. Voor één kilo vlees heb je naast grondstoffen, land, water en energie gemiddeld vijf kilo veevoer nodig. Je bespaart veel CO2 met vervangers. Als je een jaar lang volledig plantaardig eet heb je het over 850 kilo CO2.'Duurzamer tot in de details
'Duurzaamheid zie je bij Schouten terug in elk aspect van het bedrijf. In onze grondstoffen, schone transportpartners, volledig recyclebare verpakkingsmaterialen (van PET/pe materiaal), onze energie (Eneco HollandseWind®) en natuurlijk in onze producten. Door de groeiende wereldbevolking en groeiende economieën zijn onze producten op basis van plantaardige eiwitten steeds belangrijker geworden. Als iedereen naar westerse maatstaven vlees en vis eet, hebben we in 2050 twee aardbollen nodig om in de behoefte te voorzien. Met onze producten hebben we een smakelijk alternatief dat vriendelijk is voor dier, mens en planeet.''Samenwerking is wat je – naast lef en geduld – nodig hebt om verandering te realiseren.'Operations director Perry van der Steen - Schouten
CO₂-neutrale keten
Voor Schouten is duurzaamheid een belangrijk onderwerp van gesprek met klanten en leveranciers. Perry: 'Met onze leveranciers brengen we in kaart of we productieprocessen kunnen verduurzamen, bijvoorbeeld door energiezuinigere machines in te zetten. Met onze klanten gaan we het gesprek aan over producten die minder bewerking vragen. Dat is ook de volgende stap die we vanuit Schouten zien voor plantaardig eten; het loslaten van producten die op vlees en vis lijken. Als het niet op vlees of vis hoeft te lijken qua geur, vorm en textuur, dan hoef je het product minder te bewerken. Hoe minder bewerkt, hoe gezonder en hoe energiezuiniger.'Een duurzame klik
'Voor Schouten was het bijna vanzelfsprekend om voor Eneco te kiezen. Eneco had heel lang de slogan ‘Samen gaan we voor duurzaam’. Die sprak ons erg aan, want dat samen is wat je – naast lef en geduld – nodig hebt om verandering te realiseren. Beide zetten we ons in voor ‘One Planet’ – Eneco om het energieverbruik binnen de grenzen van één planeet te houden, wij doen dat voor het voedselgebruik. Beide zijn we pioniers. Waar Henk Schouten één generatie geduld moest hebben voordat plantaardig eten door consumenten, supermarktketens en horeca omarmd werd, was Eneco in 2007 ook de tijd vooruit met haar duurzame strategie. Dat maakt je inventief en zorgt ervoor dat je als bedrijf extra stappen neemt voor je klanten. Bij Eneco zie je dat bijvoorbeeld aan proposities waar je als klant blij van wordt; niet alleen de schone energie zoals HollandseWind of Zon, maar ook gelijk een toolkit erbij. Dat helpt ons bij Schouten om makkelijk over de duurzaamheid van onze energie te communiceren.'Groen Geregeld voor uw onderneming?
Zichtbaar duurzamer ondernemen en actief bijdragen aan een beter milieu in Nederland? Doe het nu met Eneco HollandseWind® of -Zon mét Milieukeur. U ontvangt dan ook het Groen Geregeld-certificaat, inclusief een communicatiepakket om uw duurzame inspanningen uit te dragen.